2013. augusztus 31., szombat

Szabó Lőrinc: Augusztus



"Tikkadt, tikkasztó napverésben trónol fölöttem a diadalmas és könyörtelen Nyár, s a lankás búzaföldek, erdők és folyamok ringató mozdulatlansága konok megadással tűri az egek lángoló villanyzuhanyát. A Föld szíve majd kicsattan; a gyilkos forróság barna sebeket mart a homokba. Megállt az élet és áll az idő. A kétségbeejtő döbbenésben robbanásig feszül a reszkető, ideges csönd. És hull a fény… Nagy sárga foltok zuhannak át a kék teren. Izzó öntvények folynak a fénybedermedt tavak mélyén; a vakító víztükrökön szinte hallani a tűzzápor monotón kopogását. És zuhog a fény… Rubinok parazsa tüzel minden pipacsban; kámzsás fejüket megadva csüggesztik le a bokrok és az Avas derekán bronzból öntve áll a tölgyes; mint belülről kiáradó delejes sugárzás izzik a fény a fákon. És hull a fény… Ereim sodrán apró elektromos ütésekben nyargalnak a Nap szikrázó csókjai; – lankadt testemből lassan kiválik a lélek és mint láthatatlan meleg kis állat törleszkedik hozzám; szavaimban a Nyár és a Föld szeretkezése lángol: már talán csak az elmosódó színek tobzódása és a forróság vad gyönyöre él bennem. És zuhog a fény és porzik a fény… A Nyár acéllelke kiverte belőlem a sápadt bűnöket: ó, messzi most a gonosz városok levegője! – a törvényszéki tárgyalások, bérkocsi-taxák, orfeumok, regiszterek, Hivatalos Közlönyök s a világboldogító szappanbuborékteóriák! – itt nem ismerik a bacillusokat és a baktériumokat: a Nyár csiracsókos lehellete gyujtja jövővel terhessé a lomhán hömpölygő szeleket, itt nincs betegség, dekadens nyavalya: csak a föld! csak a fény! csak a tűz! – itt elsorvadnak a holdkóros regények és a futuristák ákombákomai; abszint helyett a fülledt, gyantás, tapadós illatok orgiája részegít halálra, s a Föld súlyos és tömör lelke kacagva őrli meg Félicien Rops bizarr fantáziáját. … És egyre hull a fény, porzik a fény: tombol a Nap s a gyilkos forróság barna sebeket perzsel a homokba. – Áll az élet és áll az idő; … lábaimnál mint halom csont fehérlenek a vén, repedezett terméskövek. Tikkadt, tikkasztó napverésben, lángvirágos domboldalhoz szegezve temetem magamba a Nyár kincseit; szikrázó csókok lüktetnek ereimben; – s míg álmodozó vágyaim gályái távoli tengereken horgonyoznak: bordóbársony leplek símulnak csukott pilláim alá és fölöttem őrjöngő haraggal dobálja tovább a hullámló egekbe lobogó fáklyáit a Nap."

Az utolsó augusztusi hajnalon






Viszlát, augusztus!

Radnóti Miklós: ÉJSZAKA

Alszik a szív és alszik a szívben az aggodalom,
alszik a pókháló közelében a légy a falon;
csönd van a házban, az éber egér se kapargál,
alszik a kert, a faág, a fatörzsben a harkály,
kasban a méh, rózsában a rózsabogár,
alszik a pergő búzaszemekben a nyár,
alszik a holdban a láng, hideg érem az égen;
fölkel az ősz és lopni lopakszik az éjben.


2013. augusztus 27., kedd

2013. augusztus 24., szombat

Nuit #1 & Une liaison pornographique

Bár a két film teljesen más, nekem az Első éjszakáról mégis beugrott A pornográf viszony (mennyivel másabb az angol cím hangzása: An affair of love, bár az affér szó - legalábbis magyarul - sokkal súlytalanabb annál, mint amit ez a kapcsolat sugall, mondjuk a számomra). És az Itt van Eldorado is felvillant, bár azt már nagyon régen láttam és azóta is keresem, hogy újra megnézhessem, na de, most eme kettő.
Az Első éjszaka újabb film, és a mérhetetlen magányról, boldogtalanságról szólt nekem. Két fiatal, akik egy bulin/partin ismerik meg egymást spontán, és utána a fiú lakásán kötnek ki. A szexjelenetük teljesen természetes hatású, életszagú, semmi mesterkéltség nincs benne. Ahogy pl. a lány mindennek a kellős közepén megy ki pisilni – ez azért nem megszokott látvány egy ilyen helyzetben, filmen. Olvastam egy helyütt, hogy jaj, így meg úgy a szexjelenet, prűdeknek nem ajánlott a film megnézése, de én ezt sosem értettem: a híresen prűdnek tartott amerikaiaknál sem a gólya hozza a gyerekeket, akkor miért kell ezen, illetve a téma realisztikus ábrázolásán fennakadni? Pont így volt jó, hogy se nem egy durva pornófilmjelenetre nem hajazott a dolog (bár ennek a témának nem vagyok szakértője :)), ami az egyik véglet lehetett volna, se arra nem akart elvinni, hogy csak ártatlan puszikákat leheltek egymásra és nem történt semmi más köztük.
Mikor túl vannak a dolgon, akkor kezdenek el beszélgetni, pontosabban jórészt a fiú önti rá a fájdalmát a lányra, hogy milyen már, hogy szó nélkül le akart lépni, hogy mennyire gyűlöli ezt, hogy a legintimebb szférájukat osztották meg alig pár perce egymással és akkor se puszi, se pá? Aztán a lány is elmond ezt-azt magáról és kiderül, hogy neki ugyan megvan az életében egy-két dolog, ami a fiúnak nincs (pl. van rendes állása), de ugyanolyan boldogtalan, mint a srác. 
Összvissz ketten néztük meg a filmet éppen ott és akkor, rajtam kívül még egy másik lány ült be rá, és kifelé menet meg is kérdezte, hogy értettem-e. Azt válaszoltam, hogy azt nem tudom, de végül szerintem az életet, a boldoguláskeresést választották mégiscsak, az összes fájdalmuk ellenére is (a lány mindenképp, azzal biztosan, hogy nem ugrott le a háztetőről, ahová kimentek aludni), bár a film készítője nyitva hagyta ezt a dolgot, ahogy az általában a filmeknél szokás.
Sokkal határozottabban/célratörőbben indul a másik film cselekménye: a nő hirdetést ad fel, melyben szexpartnert keres szexuális fantáziái kiéléséhez, a férfi pedig jelentkezik rá és így találkoznak. 
Natalie Baye-ről ránézésre nem az a fékevesztett libidójú vadmacska jutott eszembe, inkább egy szerény, tisztességes tanárnő mondjuk, mégis ő az, aki a film egy pontján repetát kér pl. :) (Hamu alatt izzik a tűz?) Ráadásul nem tudom, hogy szándékos volt-e a filmkészítők részéről, de ezt a hófehér, szűzies, ártatlan fílinget erősítette a külseje is: a kapcsolatuk idején a haja természetes barna, semmi smink, a ruhája pedig legtöbbször kisszoknya, kiskardigán, kiskosztüm, esetleg még egy decens kis sál. Amikor pedig felidézik utólag a velük történteket, akkor feketére kihúzott macskaszem, feketére festett haj, lila színvilágú ruha (egyszer hallottam valakitől, hogy a lila a kielégítetlen nők színe, de nem tudom, lehet-e így általánosítani). Ha még azt is hozzáteszem, hogy a magyar szinkronban Nagy-Kálózy Eszter adja a hangját, akinek a meleg, bársonyos orgánuma szintén nem olyan, ahogy egy férfifaló nőét az ember elképzeli, (legalábbis számomra, akkor már inkább a Básti Juli :)), akkor végképp ellentmondásos a karakter. Mondjuk sajnos, ezt a hang dolgot csak odaképzeltem, ugyanis a filmet eredeti hanggal, angol felirattal sikerült megnézni és utólag olvastam, hogy anno, mikor a tévében lement, NKE és Fekete Ernő szinkronizálták.
A férfit Sergi Lopez játssza, akinek csak egy kis szerepére emlékszem más filmből: ő a bunkó pasija a Felix és Rose-ban Juliette Binoche-nak, aki megrángatja a reptéren, és legtöbbször ilyen agresszív kismalacot is játszik a filmjeiben, ahogy láttam a mozis adatbázisban. Itt ő tűnik romantikusabbnak, szentimentálisabbnak, érzelemdúsabbnak, de inkább csak befelé, kifelé nem az a túláradó típus ő sem. Erős a gyanúm, hogy pont ez is közrejátszott abban, hogy úgy lett vége, ahogy…
Szóval eleinte tényleg nincs közöttük más, csak szex, a történet szerint, de aztán a férfi meghívja a nőt vacsorázni, és szép lassan úgy kerülnek közelebb egymáshoz, hogy közben semmit nem tudnak a másiknak azokról a pillanatairól, amit nem együtt töltenek. Mondjuk ezt nehéz elképzelnem, mert akkor miről beszélgetnek pl. a vacsora közben, vagy amikor a bérelt szobájukhoz közeli kávézóban vannak és mesélnek, de legyen. A férfi az, akinek rosszul esik, eshet (bár ezt se mondja ki soha), hogy a nő nem kér a gálánsan, többször felajánlott ’elviszlek, ne tömegközlekedj’-ből, aki utánafut a metróba, mikor úgy tűnik, hogy talán a nő a következő, nagyjából mindig fix talijukra nem megy el. A férfi az, akinek sokkal kevesebb a tapasztalata a nők terén (úgy hűti le magát ideiglenesen az egyetlen ágyjelenet során, hogy a nőt a korábbi kalandjairól kérdezi és azt mondja örül, hogy sok volt, a nagy tapasztalat miatt), aki befóliázva (!) megtartja emlékül a nő hirdetését tartalmazó újságot, aki megkönnyezi a nő szerelmi vallomását, és aki egy erős „definitely not”-tal válaszol arra a kérdésre, hogy a nő után válaszolt-e másik hirdetésre azóta. Ami a fájó viszont, hogy képtelen kifejezni, hogy ő is szereti a nőt, amikor az visszakérdez a vallomása után, hogy na, és akkor te, te mit érzel irántam (a válasz: „nem tudom”) és utána is, amikor a nő azt mondja neki, hogy nem tudja, mi lesz velük, akkor arra nem úgy reagál, hogy 'majdcsak lesz valahogy drágám, de megoldjuk, mert én is szeretlek', hanem úgy, hogy ő sem tudja...
Summa summarum, lelövöm a végét: szakítanak. Lehet, hogy nem értettem kristálytisztán az angol szöveget, de az jött át, hogy mivel szavak nélkül, pusztán a másikat nézve, a másikon gondolkodva azt gondolják a másikról, hogy az nem akarja folytatni, ezért a döntő pillanatban Sergi magára vállalja és kimondja a nő helyett is, ő pedig, mivel a férfi kimondta, rábólint, hogy jó, akkor szakítsunk (mert kvázi láttam rajtad, hogy te nem akarod a folytatást és tessék, ki is mondtad, úgyhogy itt a bizonyíték, hogy miért kell befejezni). Holott nyilvánvaló, hogy hogyan éreznek egymás iránt, hiszen a nő egészen konkrétan szókimondott az érzéseit illetően… Vagy mégsem? Mert az utólagos interjút meg pont azzal kezdi, hogy csak szex volt és semmi más…
Asszem bennem az egész párhuzamvonás a két film között innen indult. Nevezetesen, hogy lehet-e érzések nélkül pl. olyan gyengéd lenni a másikhoz, mint itt a másodikként jelzett filmben? Hogyan tudnád úgy megsimogatni a másikat, hogyan tudnál úgy odabújni hozzá anélkül, mint itt Natalie Sergihez, ha nem szeretnéd? Hogyan lehet a legintimebb szférát, a legbensőségesebb testi megnyilvánulásokat megosztani egymással anélkül, hogy bármit is éreznél a másik iránt? De ugyanakkor meg, ugyanez a két ember, ne felejtsük el, ugyanúgy indított, mint a két fiatal az Első éjszakában: nem ismerlek, szerződésünk csak szimplán a testi kapcsolatra szól… És akkor elég pusztán a testi vágy, hogy ágyba bújj valakivel, akiről semmit nem tudsz, akitől nem akarsz semmi mást, csak azt?

2013. augusztus 23., péntek

Akkor, régen és most - Before Midnight (nem tetszik a magyar cím)

Nagyon vártam már ezt a filmet és egészen hamar ide is ért, az amerikai bemutatóhoz képest csak pár hónap csúszással. Sokat olvastam már róla előzetesen, láttam képeket, részleteket belőle, de nem igazán tudtam belőni, hogy milyen lesz ez a harmadik rész. 
Asszem a pasik közül keveseknek okoz érzéki örömet, mellettem a moziban konkrétan végigsóhajtozta egy fickó a filmet, miért nem hagyta ott az egészet, ha ennyire egy kínlódás volt neki? Nem értettem. Még kifelé menet, a film végén is rázta a fejét, hogy ilyen nincs, és húbazmegelt, az volt az érzésem, hogy szívesen megütött volna valakit, ha lett volna ott bárki neki kéznél; mondjuk, már az sem volt világos igazán, hogy egyedül hogyan keveredett be pont erre a filmre. Na, mindegy, biztosan ő sem tudta, hogy mire számítson...
Tény, hogy Celine hisztériája nehezen érthető meg, ez a „jó dolgában nem tudja, hogy mibe kössön bele” érzésem volt nekem is vele kapcsolatban, egyrészt. A film egy pontján Jesse is a fejéhez vágja, hogy Sorbonne-i értelmiségiként könnyű neuralgiskodni, na, ott akkor csoda volt, hogy nem hanyatlott le rögtön a porba szegény ember, mert Celine tekintete ölni tudott volna ezért a beszólásért. Jesse karaktere sokkal szerethetőbb, ő szereti ezt a hisztis picsát, az jön le végig, és azon van, hogy jobbítson a dolgokon. Próbál Celine-nel értelmesen beszélni, de ő tényleg meg van borulva és vele nem lehet. Talán csak végül enyhül meg egy kicsit, bár a befejezés/folytatás homályban marad, de én szeretném azt hinni, hogy megjön az esze és méltányolni fogja, hogy ő itten pedig szeretve van és ne rinyáljon már… És olyankor, mikor a nyafogásban elveti egy nő a sulykot, mindig beugrik egy jó kis blogbejegyzés arról, hogy "mama szerint milyen problémákra lenne megoldás a kapálás" (sajnos a blog gazdája, lustanyu egyébként, azóta beszüntette az írást, de ezt a részt másnál még megtaláltam):

1.) Terhesgondozás, újszülött ellátás, bizonyos mértékig paraszolvencia -
"Katicám, annak idején megszültek a nők a kapaföldön is, nem volt semmiféle
ultrahangozás, meg terhesjóga, meg boríték az orvosnak!"


2.) Homoszexualitás - "Kapálna végig egy nyarat, ´szt nem lenne ereje tollas
gatyában vonulgatni!" (Egyébként mama nem homofób, csak nem érti ezt a
dolgot és a genetikában sem áptudét.)


3.) Bűnözés - "Hogy a frász üsse ki őket, mennének el kapálni ahelyett, hogy
a szomszéd tyúkját lopkodják!"


4.) Való világ 4. - "Ez nekik a való világ??? Mennének el kapálni ahelyett,
hogy a seggüket hizlalják egy medencében. Akkor aztán nem lenne idejük
veszekedni, örülnének, ha a vízhólyagoktól egy pohár vizet meg tudnak inni,
´szt lefekhetnek aludni. Na az a való világ, Katicám." (Évának már javasolt
3 hét uborkaszedést is Szabolcsban, mondván attól elmenne a kedve a
veszekedéstől, és nem lenne annyi ideje fújni a füstöt, Alekosz
tartásjavítására pedig némi kaszálást említett.)


5.) Számítógép függőség - "Hajnali kettőig nyomkodta a gombot???
(=számítógépbillentyűzet és /vagy egér gombja- a szerk.) A rossebb megette,
bezzeg ha másnap hajnal ötre kapálni kéne menni, már fél 9-kor lefeküdne
aludni!"


6.) Tetoválás, testékszerek, és a fóliás melír bizonyos esetei - "A mi
időnkben a fiataloknak nem volt arra idejük, hogy kürtöket dugdossanak a
fülükbe, ´szt azzal tágítsák a lukat rajta! Tudod Katicám, annyi munka volt
a fődeken, hogy nem tudtunk mink azzal foglalkozni, mekkora a luk a
fülünkön, meg nem is volt időnk arra, hogy órákig fodrászkodjunk, meg
lyuggassuk a bőrünket kifele. Szép is lett volna, ha menni kell kapálni,
"szt ott égeti a nap a griffmadarat, vagy mit a vállunkon!"


7.) Futball huliganizmus - A franc essen ezekbe a szkinderekbe (skinhead- a
szerk.), ha ennyi erejük van, csinálhatnának valami hasznosat is! Megnézném
én őket, miután bekapálták a szemerei téesz fődjét, hogy mennyi erejük lenne
ott ordítozni, meg kukát dobálni a meccseken! Hát megmondom én neked,
Katicám: semmi! Ott aludna az összes a lelátón, olyan fáradt lenne!"


8.) Depresszió, egyéb pszichés problémák - "Jódógába´ nem tudja már, hogy
micsináljon! Ül a szép házába´, szt sopánkodik, hogy milyen kövér, meg hogy
nem foglalkozott az érzéseivel a zura, nemhogy örülne, hogy van mit enni,
jólétbe van, és nem kell kapálnia."

De ha ismét komolyra fordítom, a film rámutat többek között arra, hogy milyen nehéz elvált apaként közel kerülni, illetve közel lenni Jesse-nek a kamasz fiához, akinek a felneveléséből eléggé kimaradt, hogy a volt feleséggel való kapcsolata/érzései mennyire meghatározóak a jelenlegi életében (a fiával, Celine-nel). Próbál lavírozni a Celine előtti események és a jelen között, de már csak a földrajzi távolság miatt sem egyszerű a dolga (USA-Franciaország). Próbálna Celine-től megértést várni ezügyben, ő azonban a saját bajával van elfoglalva és abszolút nem érez rá, hogy támogatást várnak tőle.
De mi Celine saját baja? Nem boldog és elégedett anyaként, a munkájában és a párkapcsolatban sem, pedig mindhárom megadatott neki… Ráadásul 6 hetet nyaralhat Görögországban egyhuzamban (ahová ő nem is akart elmenni), hát miért nem tudja ezeket a jóságokat értékelni az életében? Józan ésszel tényleg nehéz felfogni, de én azért valahol belül értem a boldogtalanságát. Benne az domborodik ki, hogy Jesse mást sem csinál, csak könyvet ír (ráadásul a halálba idegesíti őt azzal, hogy a saját életüket írja meg gyakorlatilag; nagyon jól átjön az utálata akkor, mikor megkérik, hogy ő is dedikálja Jesse könyvét), filozofál és jópofákat meg okosakat mond, írókkal diskurál és esetleg még megerőltető olvasótalálkozókra is eljár. Bezzeg ő, háztartást vezet, az összes, a családban felmerülő gyakorlati kérdést neki kell megoldania, mert sokat van egyedül, és a férfire amúgy sem számíthat gyakorlatiasság terén, nagyon szereti az ikerlányait, de úgy érzi, hogy nem neveli/nevelte jól őket, van egy munkája, amiben nincsenek sikerei és ez frusztrálja… Ráadásul még a segge is nagy szerinte. :)
Szóval szerintem sok olyan kérdés felmerül a filmben, ami a való életben is sokszor problémát jelent. Az első részben (1995) még csak andalogtak meg fiatalok voltak, a második rész (2004) már egy fokkal kiábrándultabb és földreszálltabb volt, de még mindig ott volt benne a föld feletti lebegés érzése, egy kis eldugott romantika (eleve Párizsban játszódik, arról a városról sokaknak az ’elsétálunk a naplementébe, majd mennek a betűk’ jut az eszébe), ez a harmadik pedig már teljesen a rögvalóság, veszekedéssel, nyűglődéssel, oda-oda szúrogatással a másikba. Holott a helyszínt illetően Görögország is lehetett volna egy szirupos kis rózsaszín világ, hurrá-nyaralunk, és a többi, de nekem tetszett, hogy nem vitték el ebbe az irányba a filmet, valahogy nem lett volna hiteles. Persze, lehet, hogy ezt csak azért érzem így, mert én is a ’90-es években voltam gondtalan huszonéves, most meg ráncosodó negyvenes vagyok (az első, premier plános képsorok a szerepe szerint 41, a való életben 43 éves Ethan Hawke-ról eléggé szívbemarkolóak :)) , aki riadtan olvassa a Nők Lapjában az életközépi válságról szóló cikket, és félve számolgatja, hogy a felsorolt 33 jelből melyik jelentkezett már rajta. :)
Vajon újabb 9 év elteltével leforgatják majd a negyedik részt is? Izgalmas kérdés ez, kérem szépen. 

2013. augusztus 20., kedd

Bükkszentkereszt - 4. nap

Utolsó napunk, de azért nem csüggedünk. Ébredés tehát az ifjúsági tábor zenés ébresztőjére, reggeli, majd irány a Holdviola-tanösvény. 
Elindulás után a második pontig egészen jól láthatóak voltak a jelek, majd a mi hibánkból sikerült lekeveredni a tanösvényről, így az ötös-hatos pontot sajnos nem láttuk. Az történt, hogy a gyerekek egy kicsikét előrébb haladtak, majd látótávolságon kívül is kerültek, és az ösvény egy pontján nem a stilizált virágon indultak tovább. 
A tanösvényi jel
Mi felnőttek utánuk mentünk, nem tudtunk ugyanis nekik szólni, hogy forduljanak vissza. Nagy baj nem történt, de intő jel volt arra nézve, hogy jobban a lelkükre kellett volna kötni, hogy mindig figyeljék a jelzéseket és a hátuk mögött jövőket is. Kis kerülővel ugyan, de később ismét sikerült rátalálni a jelre és követni az ösvényt.
Látkép onnan, ahol kb. elvesztettük szem elől a virágot
A tanösvény vége a Boldogasszony köveknél van, ahol első napunkon már jártunk, annyi plusszal, hogy belefutottunk Szabó Gyuri bácsiba, a bükki füvesemberbe. A közös fotó elkészítése közben - melyet az ő kérésére az általa és egy barátja által állított Mária szobor előtt csináltunk - elmesélte, hogy a pécsi uránbányából érkeztek annak idején szakértők, hogy megvizsgálják a területet radioaktivitási szempontból, és azt találták, hogy rádium és uránium lelhető fel, de szerencsére csak kis mennyiségben. 
Ebéd után indultunk haza, T-ék kidobtak a miskolci pályaudvaron, E-ékkel és J-ékkel később találkoztak, ők megcsinálták E-ről Lillafüreden a 23 évvel ezelőtti fotót, újra.

Boldogasszony kövei

Bükkszentkereszt - 3. nap

Harmadik napunk első felében kettészakadt a társaság: egy részünk maradt a szálláson, más részünk Miskolcra hajtott. Itt bevásárlás, amott ebédfőzés volt a program, fini paprikáskrumpli készült, mire hazaértünk. A házunkkal szemben lévő ifjúsági tábor kosárpályáját is kipróbálták a fiúk-lányok. Pont amikor befejeztük, megérkeztek az ifjúsági tábor új lakói is, utolsó, 4. napunkon az ő zenés ébresztőjükre ébredhetett az egész környék, így mi is. Reggeli tornát is tartottak a lakóknak, ismét elkapott minket a nosztalgia saját táborélményeinkre emlékezve, illetve csodálkoztunk, hogy ilyen még van?
Olyan három óra magasságában indultunk el Hollóstető felé. Utunk ismét vegyes fatársuláson, majd bükkösön, majd egy betegeskedő fenyvesen, tűlevéllel kipárnázott, puha ösvényen keresztül vezetett. 
Ez milyen fa ez?
Hollóstetőre érve megnéztük a Denevér-barlangot, láttuk a turistaház romjait, mely stramm kis ház lehetett, ha a rádőlt fa súlyát is simán megtartotta és a Hollós-forráshoz is eljutottunk. Visszafelé keresztülvágtunk a hollóstetői hegyikempingen, melyet jobb lett volna elkerülnünk, ugyanis a kemping gondnoka érdekes hangnemben kérdezte meg, hogy mit keresünk ott, és keresetlen szavakkal illette azt, aki a hátsó kaput nyitva hagyta, mindezt előttünk. Nem ő volt egyébként az egyetlen, akiből hiányzott a 'turisták, a mi barátaink' szellem, előző nap a lillafüredi kisvasút pénztáros nénije se volt túlzottan segítőkész azt illetően, hogy mi lenne a legolcsóbb megoldás egy 13 fős társaság vonatozására, elintézte azzal a dolgot, hogy "minden ki van írva". Lehet, hogy nagyon el vannak kényeztetve, és sok a vendég, a nyaraló, de akkor is, több kedvességet, ha lehetne. Este ismét szalonnasütés, dinnyeevés, lazulás. 
A Hollós-forrás tövében növök, növögetek...
Tünemény a barlang felé menet...

2013. augusztus 19., hétfő

Bükkszentkereszt - 2. nap

Hat gyermeket nem egyszerű dolog ám abba az irányba terelni, hogy kerekedjünk fel és menjünk. :) Végül csak sikerült, Lillafüred felé indultunk el olyan 11 óra magasságában. 
A gyerekek világa egyébként érdekes: felmerült bennem, hogy vajon meddig szeretnének még velünk jönni ezekre a pár napokra. A legnagyobb már gimnazista, a legkisebb pedig alsós általános iskolás, öt fiú és egy lány. Természetesen egyedi személyiség mindegyik, saját vágyakkal, saját érdeklődési körrel. Hozzák koruk jellegzetességeit, pl. amikor egy kis szabadidejük van, rögtön beindul valaminek a nyomkodása: telefon, tablet, bekapcsolódik a tévé, de van, akit mostanában legyintett meg az olvasás szele, még könyv formájában is, de már ott az ebook olvasó is:
Mindegyikük aktívan sportol, de túrázni, erdőt-mezőt járni talán kevésbé szeret. Talán kevésbé köti le őket a dolog, nem túl ingergazdag a számukra, legalábbis nekem ez az érzésem, de lehet, hogy tévedek. Jó lenne visszaemlékezni arra, hogy mi mit csináltunk gyerekkorunkban, amikor még nem voltak számítógépes játékok, nem volt fészbuk, nem volt jútyub. Mivel töltöttük el azokat a köztes időket, amikor nem valami konkrét dologgal foglalatoskodtunk?
A faluból alig kiérve, megcsináltuk azt a fotót, ami az 1990-es osztálykirándulásunk pillanatát kívánta rekonstruálni, asszem, egészen jól sikerült elkapnunk. Én azt hittem, hogy mindenki emlékszik erre a kirándulásra és a többire is, de az útról való előzetes beszélgetések során kiderült, hogy első körben csak nekem rémlett, hogy jártunk itt, mint utólag kiderült, negyedikes korunkban. Először borzasztó bizonytalanok voltunk, de aztán előkerültek a fotók, és már mindenkinek megvolt az aha-érzése. :) A legbizonytalanabb még mindig az elsős kirándulásunk a Duna-kanyarban, de én úgy emlékszem, hogy ott Verőcemaroson volt a szállásunk. Találtam egy 1988-as májusi fényképet, ami egy vasúti kocsiban készült rólunk, nekem gyanús, hogy a hazafelé úton. Amire mindenki jobban emlékszik, az a harmadikos év végi, amikor Kőszeg, Szombathely, Sopron, Fertőd, Pannonhalma volt az úticél, és Vépen, az ottani iskola kollégiumában aludtunk. (Másodikban valamiért nem mentünk sehová, talán az osztályfőnök-váltás miatt.)
A választott túraútvonal szinte folyamatos ereszkedést jelentett lefelé a csodás, főként bükkerdőben, de voltak másfajta fatársulások is. A legszebb számomra mégis a bükkös, van valami földöntúli sugárzása ezeknek a hatalmas fáknak, ahogy a szürke színű törzseik derengenek a koronáik által szűrt napfényben, az valami meseszép. 
Lillafüredre érve megnéztük a Hámori-tavat (itt készül majd el a negyedik napon hazafelé menet E újrafotózott képe 23 év távlatából, megtaláltuk ugyanis az ominózus fát, amire E annak idején felmászott), fagyiztunk, majd hazabuszoztunk, mert már lassan sötétedett és hosszú lett volna az út felfelé gyalog. 

A nap szalonnasütéssel zárult, jófajta mangalica szalonnából, sok zöldséggel, puha kenyérrel, nyam-nyam.

2013. augusztus 18., vasárnap

Bükkszentkereszt - jártunkban-keltünkben


Bükkszentkereszt - 1. nap

Idén, immár harmadik éve pihizünk pár napot együtt a középiskola óta ismert barátnőimmel és családjaikkal. Már tavaly is, és idén is úgy alakult, hogy augusztus 10-e körül gyűlünk össze, amikor a kis legfiatalabbnak van a szülinapja, úgyhogy meg lettem ünnepelve. Íme, a zajándékok. :) 
Látszik, hogy tudják rólam, hogy szeretem a tengert és a világítótornyokat. :) A hátizsákot természetesen s.k. alkották a drágák, a dobozt is maguk festették, szalvétatechnikázták az ügyeskezűek, köszönöm nekik. A legédesebb és a legtöbb örömöt adó ajándék asszem a dobozban lelt negyven kártyácskán szereplő, kivitelezendő feladat lesz. Rendesek voltak, mert határidőt nem adtak, hogy mikorra kell teljesítenem őket, ellenben kaptam hozzá albumot, amelyben dokumentálhatom a sikeres végrehajtásukat. 

Köszönöm Nektek, csajok (a léggömb még ma is tartja magát)!
 
A megérkezésünk napja nagyjából a lecuccolásból állt, illetve megnéztük a gyógyító köveket és üddögéltünk kicsit rajtuk, remélem, mindenkinek hatásos volt. Én teljesíthettem is a negyven feladat egyikét, ezt, még térképet is kaptam hozzá anélkül, hogy Mami boltjába fel kellett volna szaladni érte: 
Gyógyító kövek Bükkszentkereszten 
(http://www.bukkszentkereszt-szallas.hu/gyogyito-kovek) 

Bükkszentkereszt azon misztikus helyek egyike, ahová az emberek százai jönne évről évre, hogy eljussanak a természet különleges energiáját sugárzó köveket és fákat rejtő zarándok helyre. A Bükk-hegység kőzettani és ásványtani szempontból egyedülálló, Magyarországon nincs rokona. Sok millió évvel ezelőtt a Balkán környékén keletkezett és a földgyűrődések folyamán került a jelenlegi helyére. Kis mennyiségben sokféle ásványkincse van. A Boldogasszony kövének legendája úgy keletkezett, hogy azon a helyen gyülekeztek a hívők a kácsi búcsúra, és ott várta vissza a rokonság a búcsújárókat. A búcsújárók oda-vissza kb. 20 km-t tettek meg egy nap alatt. Hazatérve a Boldogasszony kő köré letelepedtek pihenni és meglepően gyorsan pihenték ki magukat. Bükkszentkereszt (akkor még Újhuta) lakói hívő katolikusok. A legenda szerint Mária Jézus halála után világgá indult bánatában. Amikor Újhutára ért, elfáradt és leült egy kőre, amely megpuhult alatta, és megőrizte az ülése nyomát. Ezért tartja a nép gyógyítónak azt a követ és környékét
Elsétáltunk még a Lófő-tisztásra, IV. Béla király emlékművéhez, állítólag itt ütközött meg utoljára a tatárokkal. Éjszaka Perszeidák nézés, láttam életem első hullócsillagját is, úgyhogy ez is pipa. :)
 

2013. augusztus 11., vasárnap

Wass Albert: Magányosság erdejében

Ez itt a magányosság erdeje.
Itt én vagyok csak; én és valaki,
valaki, akit nem is ismerek.
És aki mégis, mégis elkísér,
akármeddig megyek.
Valaki, akit mégsem ismerek.
 
S van itt egy álmom: különösen szép,
és különösen mégis fáj nekem:
Valaki egyszer majd elémbe lép,
és megfogja két tévelygő kezem,
lecsókolja két könnyező szemem...
Valaki majd az életembe lép,
aki százszor több, mint az életem,
Van itt egy álmom: különösen szép,
és különösen, mégis fáj nekem...
 
Ez itt a magányosság erdeje.
Itt én vagyok csak, én és valaki,
Valaki, akit nem ismerek,
és akiről még tudnom sem szabad:
 
Bár jobban szeretem, mint magamat.
Bükk

 

2013. augusztus 10., szombat

40

Weöres Sándor: Majdnem szonett

Húszéveskori önmagunkkal
ha találkoznánk negyvenévesen:
irigyelnénk, vagy megpofoznánk.
Aki tegnap voltál:
ma már nem te vagy,
Aki holnap léssz:
ma még nem te vagy.
Csak az emlékezet csalása fűzi
egy életté a folyamatos halált.
Mert meghal szünetlen
az én, meg az énre az én,
a bennem sületlenebb én,
a velem okosabb én,
a rajtam kopottabb én, meg én…



2013. augusztus 7., szerda

Mi a jó a hőségben?

Nos, például igen hamar megszáradnak a mosott ruhák...
 Most veszem csak észre, hogy rosszul van beállítva a dátumkijelző, de nem csalás, nem ámítás, legalul, a 42 fok, az sajna ma van. :(

2013. augusztus 2., péntek

Helló, tourist, Nyárutó, Kisasszony/Újkenyér hava!

Csukás István: Nyárutó (részlet)

Lassan véget ér a nyár.
Rézsút súrolja a napfény a kertet, hónalj-árnyékot növeszt 
a leveleknek, a mézarany parkettán elömlik 
a nagyszoba hátsó faláig, a fehér tükörben tűnődve 
visszadereng: örök hófalról az örökös napfény. 
Tudjuk, de még nem törődünk vele, látjuk, de még másfelé 
nézünk, az út közepén túl, a nyár közepén túl, 
de már hibátlanul együtt, mint a szél és a lomb. 
Darázs reszket és elélvez a gyümölcsillatban, édes, édes ősz jön, felhangolt idegeket zsongató, érett ízeket kortyoltató.

Ez meg a Helló tourist.