2013. november 26., kedd

Négy évszak a lovardában - ősz

Végre össze tudtuk hozni, hogy E barátnőmmel kimenjek a lovardába. Terveim szerint - remélem ő is és I is benne van, végül is érintőlegesen beszéltünk róla - fogunk még ilyet csinálni, hátha én is egyre ügyesebb és ügyesebb leszek a masinámmal és jó képek születnek majd.
Szombaton tehát kaptuk magunkat, és kilibbentünk a pacik, pónik, cicák és az egyszem kuty-kuty világába, aki egy puli-pumi keverék és szeret ásni, valamint felugrálni az emberre. :) A cicmákok méltóságteljesek és távolságtartók, Bogárka kicsit sunnyogós, kicsit fiatalosan ugrálós, még sokat tanulós, Rozi és a többiek kis kíváncsiak és nem ijedősek és mindannyian nagyon aranyosak. E büszkén és szépen mutatott a nyeregben, irigylem őt, hogy már ilyen messzire jutott a lovaglásban, dehát nagyon szereti, nincs ezen mit csodálkozni (szárkezelésre/szártartásra figyelj - de I majd még sokszor figyelmeztet rá :))
Köszönet azért, hogy a felázott talajra  rámehettünk, már nagyon határeset volt a csúszkálós-sáros pálya miatt, hogy kinn tudjuk-e majd tölteni az egy órát, de azért sikerült! :)








2013. november 25., hétfő

"Nyugodtan érezzük jól magunkat, azaz taps!"

Na, megvolt a koncert. Mivel még sosem láttam Ákost élőben, nagy várakozásokkal néztem elébe a dolognak. A régi művelődési központ talán színháztermében gyűltünk össze teltházasan, így a többi népekkel együtt; T-vel még régebben emlékeztettük is magunkat, hogy jaj, mikor mi itt NO koncerten voltunk (A folyónál, meg a Hallottalak sírni téged, óh :))... 
T-nek nagy fájdalma volt, hogy ültünk, engem annyira nem lepett meg és nem is zavart, öreg vagyok én már ugrabugrálni, meg végig állni :), bár az a dobogósjellegű megoldás, amit ott kialakítottak, a régi zeneakadémiai nyikorgós vacakra emlékeztetett, (állítólag most csiliviliúj az is), meg a régi moziszéksorokra, az a fajta, ahol minden egyes fészkelődés továbbrezeg, és érzi az egész sor, sőt, az egész dobogórészleg, hogy valaki bemozdult éppen. Na, mindegy, nem volt vészes, csak nem értem, hogy hiperszupermaimodern az egész, és akkor ezt miért így. Ja, meg telerakták a sorok közötti átjárós részt is székekkel, úgyhogy a ki-be közlekedés tényleg olyan volt, mint egy színházban. (Tudta-e Ön, hogy illemtanilag nem helyes háttal bemenni egy széksorba a helyére magácskának, a már bent ülőknek a hátsó feledet mutatva? Szemben kellene, mégis mindenki fordítva csinálja, vajon miért? És mit szólnának, ha valaki mégis szemből menne? Éljünk vadul és legközelebb próbáljuk ki! :))
A setlistről nem nagyon tudtunk semmit, de Ákos az elején nagyon ügyesen tájékoztatott minket, hogy most pedig eljátsszák a teljes Karcolatok lemezt 1993-ból, amivel elindult a szólókarrierje, valamint egyéb zs-kategóriás számokat, amik, ha lennének még hanglemezek, meg audio kazetták, akkor azoknak a "B" oldalán lennének ezek a szegény számocskák, de ők most jól újrahangszerelték őket, szóval no para, jó lesz. Hú, hát akkor itt egy kicsit megijedtem mégis, hogy milyen lesz ez, ha így bizonygatni kell a jóságát előre (és megértettem, hogy miért olvastam valahol egy kommentben, hogy "kicsit féltem tőle, de végül is jó volt"), én ugyanis a mainstream számok mellett, meg még a régi Bonanzások mellett inkább csak az Andante I-II. koncertlemezeseket ismerem. Fixa ideám, hogy koncerten lenni akkor igazán élvezetes, ha ismered a dalokat, vagy legalábbis nagy részüket, akkor tudod az előadóval énekelni, akkor ismered fel már az első akkordokról, hogy mi következik és ordítasz/énekelsz/táncolsz együtt a tömeggel, szóval érzésben egész más, mintha ismeretlenül kell lelkesedni valamiért. Legalábbis szerintem.
Valójában asszem ez rá is nyomta a bélyegét az élményre. A koncert is jó volt, de majdhogynem azt kell mondjam, hogy jobban élveztem azt a fanyar, kicsit gúnyos, kicsit ironikus, kicsit megbántottságérzést közvetítő összekötőszöveg-halmazt, amit a számok között nyomott, mint magát a zenét. Egyrészt csodálom, hogyha ezek tényleg olyan nem nagy sikert aratott dalok, akkor hogy merte mégis elővenni őket, és majdhogynem erre építeni a fél koncertet, másrészt értem az irigyeit, akik leköpködik azt, amit csinál, merthogy gondolom, ez keveseknek sikerül, így megújulni, megújítani és sikeressé tenni valamit (tényleg teltház volt, nemcsak itt, hanem más helyszínen és időpontban is, ahogy olvastam, szóval vagy mindenki nagyon tájékozott volt rajtunk kívül és tudta, ismerte a koncepciót, de nem érdekelte, csak koncert legyen és kész, vagy ennyire ismerik és szeretik már őt, hogy a kemény mag és a nem annyira kemény mag is elmegy bármire, amit csinál, nemtom). Mindenesetre, sokat mesélt, beszélt, annak ellenére, hogy fájt a torka? hangszálai? Elcsacsogta a sztorikat a dalok keletkezéséről, ki írta, miért, s hogy, poénkodott azon, hogy na, mit iszik Ákos emiatt a szájkiszáradós nyavalyája miatt, hát persze, hogy whiskyt, mindjárt egy teljes üveggel (nyilván egy alkoholista állat), ki miatt bomlott fel az együttes, hát persze, hogy őmiatta (nyilván egy önző dög, aki csak magának akarja a sikert). Amit Marci fiához írt számot, azt úgy vezette fel, hogy aki fogott már életében igazi, műsoros cd-t, az láthatta, hogy... majd kis szünetet tartott, hogy értsük, hogy mire is akar utalni. Vagy amikor a zeneírós kezdeteket idézte fel, valami ilyesmit mondott: "tudják, amikor még én is írtam ezeket a 'te hagytál el, nem én engem' típusú dalokat" - valahogy az is nagyon betalált. T-vel gondolkodtunk is rajta, hogy vajon másnap este is ezeket a poénokat süti majd el, mert valahol meg annyira kitalált és megkoreografált és vérprofi hatása volt az egésznek. Ja, és volt szünet! Erre is volt egy története természetesen, nyilván a 40+-os törzsközönség férfitagjainak ilyentájt már előforduló prosztataproblémáit karakírozta ki...
Aki még akar olvasni róla, annak itt egy interjú vele, bár kicsit régi, de szerintem lehet, hogy nem sok minden változott azóta vele kapcsolatban, és legyen itt az a szám, amitől az én barátnőm mindig elérzékenyül és összeszorul a torka (Érintő):


2013. november 20., szerda

Imagine Budapest-i séták 2. - Együtt változunk II.

Ez a túra tényleg olyan gazdag, hogy kellett rá két délelőtt, ahogy Emese, a túravezető is megtapasztalta, úgy én is elfáradtam mindkét nap után, sok lett volna egybezsúfolva.
A második etapot is a Jézus szíve templomnál kezdtük. Volt egy kis kavarodás, a plébános segítője kellett volna, hogy felvigyen minket a templom tornyába, de először nem találtuk meg az embert (mise volt éppen a templomban + még keresztelő is utána), aztán meglett, de ő meg nem találta meg a toronykulcsot...Végül feljutottunk, ez volt a kilátás:






Miután mindenki épségben leért a harangtoronyból, benéztünk a templomba, melynek üvegablakait próbálják folyamatosan pótolni, amelyek még a II. világháborúban törtek be, majd ismét a Városmajor utca felé vettük az irányt. A Barabás-villa melletti lakóház, a 42. szám alattamit Árkay Aladár tervezett, a már korábban említett Schachtner-ház a 24-ben, a Kós Károly iskola, és itt van az 50-es szám alatt a következő érdekes ház, amely már 1941-ből való, franciaerkélyekkel, üvegtéglaberakással és - ami a képen nem látszik, de van - teremgarázzsal, ami a maga nemében elég új dolognak számított akkoriban, hiszen még alig voltak autók.

A következő ház nekem különösen kedves, itt lakott ugyanis Polcz Alaine férjével, Mészöly Miklóssal. Emléküket a 48-ban emléktábla is őrzi.

 
A házat Basch-villának is hívják, Dr. Basch Lórántról kapta a nevét. Itt működött a Nyugat Irodalmi Múzeum, most főzőiskola van benne állítólag... 1934-ben készült, Vágó József tervezte, aki egyébként vicces módon az Imagine Budapest egy másik sétáján, A fal adja a másikat címűn, a pesti oldalon, a VIII. kerületben, a Gutenberg téren álló Gutenberg-otthont is, többek között, de tervezett pl. a szülővárosomban is egy házat, bár az elpusztult. Az Alföldi Takarékpénztár egyébként ez az ominózus épület.
Ezután már csak két nagyobb épület volt hátra (közbeiktatva még előttük a Kékgolyó utca sarkán álló modernista bérházat, melynek csöndes és nyugalmat sugárzó belső kertje van, annak ellenére, hogy nem messze itt dübörög az Alkotás utca forgalma - 1961-ben készült el Presich Gábor tervei alapján, és a lakói közül még sokan most is az akkor beköltözöttek, vagy már a leszármazottaik, de mindenesetre szeretnek itt lakni az emberek), a Déli pályaudvar melletti, most Hotel Mercure Buda egyrészt (leánykori nevén Hotel Buda Penta), Finta József tervei alapján, az utolsó panelszálloda 1982-ből.
Másrészt pedig az utolsó állomásunk, ahol bent nem lehetett fotózni, pedig színes esernyők lógtak a nagy belső fedett terében és az olyan jól mutatott (amúgy ez a rózsaszín fal, ez olyan fura nekem), ez pedig a régen Matáv székház, most talán Magyar Telekom a rendes neve neki, a Krisztina krt. 55-ben. A ház megépítésekor palota volt, Kammerlauf (Kalmárffy) Ignác barokk palotája, majd Karátsonyi-palota néven volt ismert, végül az 1950-es években legyőzte őt is a szocreál.
Összességében véve tehát végigsétáltuk nagyjából a XIX-XX. századot, nagyon izgalmas volt látni és hallani a város ezen szegmensén keresztül annak alakulását. Még sok-sok ilyet szeretnék! :)

Találjuk ki, hova megyek hétvégén :)

Feltéve, ha jó lesz az idő! :) Segítek képekkel.








Jöjjön, ami még nem volt: csajosblogposzt! :)

Csak azért ám, mert véletlenül megnéztem Victoria Beckham új tasunkóját, és arra gondoltam, hogy ha ilyen van, hogy több, mint 2000 euró az ára (tesók között is 600 eFt!), akkor az én új kinézettemért igazán baráti az az ár, amit elkérnek - pedig szívom a fogam tőle rendesen, de annnnnyira tetszik... Persze, Vikiét utol sem éri sehol, dehát én nem is vagyok olyan posh, mint ő...
Az enyémet megmutatom majd akkor, ha 1./ megvettem, akkor azért, hogy milyen gyenge vagyok, hogy engedek a fogyasztói társadalmi nyomásnak 2./ mégsem vettem meg, akkor azért, hogy tudja meg mindenki, hogy ezért fájt a szívem, sírtam is, meg minden, de azért túlél(t)em 3./ megtalálom a képét valahol :)
Ellenben itt van V-é, ezt megmutathatom, mert ehhez semmilyen érzelem nem fűz, tehát ámulás és bámulás :): 

http://www.victoriabeckham.com/shop/category/accessories/victoria-bag-tangerine

2013. november 10., vasárnap

Ha már tegnap búcsú, emlékezés és nosztalgia...

..., akkor nem maradhat ki Laurie Anderson sem, aki Lou Reed felesége volt. Most beleolvastam egy kicsit az életrajzába, hát, ő is volt minden, csak akasztott ember nem, ahogy mondani szokás... Én a simogató hangját szerettem meg, ahogy 'beszélget' a számaiban, már nem tudom hogyan jött a képbe, de egyszercsak lett tőle két kazettám, majd, már az utóbbi időkben két cd-m is.

Imagine Budapest-i séták 2. - Együtt változunk I. - második rész

Egy kedves hölgy engedett be minket a Schachtner-házba (nagyon jól szervezett volt minden túra, mindenhol olyan volt, mintha már vártak voltak volna minket, a legtöbb helyre, ahol voltunk, ugyanis nem lehet beesni csak úgy az utcáról, magánház, magánkert általában majdnem mindegyik), amely először a róla elnevezett pékmesteré volt, aki építtette, majd Pogány Móricé, akinek a nevéhez a Batthyány-örökmécses kötődik, most pedig a Szent Keresztről Nevezett Irgalmas Nővérek szervezetének magyarországi központja.
A ház belső udvara, a lépcsőn keresztül jutni fel a kertbe
A kert egy szépsége...
...és egy másik
E ház után lesétáltunk a Csaba utca 16/c-ben található Pannonia Sacra Katolikus általános iskolához, amelyről itt találtam egy egészen jól összeszedett történetet:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:QD-o1sRISbkJ:mno.hu/migr_1834/mayer-ferenc-fiuarvahaz-823854+&cd=10&hl=hu&ct=clnk&gl=hu&client=firefox-a
A létesítését az indokolta, hogy az 1800-as évek végére elég sok volt a betelepülő, a vidékről jött munkát kereső, azonban a lakhatási lehetőségek erősen korlátozottak voltak, állami szociális ellátás sem volt még ekkor. A rossz anyagi körülmények között élők sokan nem tudták gyermekeiket eltartani, taníttatni, a nélkülözés elől menekülve ide beadhatták őket, ahol a megfelelő ellátáson kívül jó nevelést is kaptak, majd többen közülük később, az életben is megállták a helyüket. A pesti oldalon is létesítettek egy árvaházat ekkoriban, az Üllői úton, emide csak a budai árvák kerülhettek. 
A XIX. század elején ismét felmerül az igény a városlakók részéről, hogy "vissza a természetbe". A polgárság a régi stílusokat újratölti úgymond, van egy ilyen réteg, amelyik büszke magára, van pénze, van befolyása, és ez az érzetük megjelenik a mindennapi életükben, a lakás- és tárgykultúrában is. Például a lakásokban ekkor kezd elterjedni a vitrin használata (mutassuk meg, mink van), szalonokat rendeznek be (hívjunk vendégségbe embereket, és mutassuk meg mink van :)). Jobban kezdenek figyelni az egészségtudatosabb életre, ekkor jönnek létre a tornatermek az iskolákban, az emberek gyógyvízkúrákat vesznek, szanatóriumba mennek, az oktatásban megjelennek a poroszos rendszer mellett az alternatív iskolák (Montessori, Waldorf). A nagy, központi tér mellett a lakószobák hátrafelé, a kerthez közelebb kerülnek berendezésre, ekkor alakítanak ki először külön gyerekszobákat a lurkóknak. 1920 körül létesülnek az első játszóterek, de pl. a nők is sportolhattak már ekkoriban.
Ahogy így ezeket felgombolyítottuk, törvényszerű volt, hogy a következő állomásunk egy iskola legyen, mely Kós Károly nevét viseli. 
Az általános iskola hátsó része...
...és bejárata a Városmajor utcáról
Kós Károly építészetére már korábban felfigyeltem, mivel ő az, aki tervezői munkájában a kalotaszegi népi építészetet, az erdélyi népművészetet jeleníti meg. A népművészet pedig azért szimpatikus nekem, amit Kós Károly: Néprajzi képeskönyv Erdélyből c. könyv előszavában Andrásfalvy Bertalan fogalmaz meg: "Mert népművészet nemcsak a szorosan vett díszítmény, cifraság a tárgyon, (mert a népi gyakorlat általában nem ismeri az önmagáért alkotott szépet, a képzőművészetet, a festményt, a szobrot) hanem az élethez szükséges tárgy formája, formálásának tudománya, a 'design' is."
Utolsó állomásunk ezen a napon Árkay Aladár építész volt műterme és háza, az Alma utca-Gaál József utca sarkán. Szecessziós stílusú, Jugendstil jegyeket mutat, annak inkább a angol változatára emlékeztet. Bár a szecesszió nem túlzó, azért mégis 50 négyzetméter volt benne csak az ebédlő... Ez a stílus egyébként jó volt a megrendelőnek, mert funkcionális volt, és jó volt a tervezőknek is, mert ők azért kiélhették benne a fantáziájukat; az első világháború vet neki véget. Árkayval egyébként vissza is tértünk a napunk kiinduló állomásához, a Jézus szíve templomhoz, ugyanis fiával, Árkay Bertalannal ő kezdte el tervezni, bár megépülésének befejeztét - halála miatt - már nem láthatta.
Árkay Aladár háza
Ééés, ha már itt tartunk, megtaláltam ezt a "kis" bútorstílusos könyvecskémben (Judith Miller: Képes Bútorenciklopédia, van vagy tíz kiló), Pári-Pári, illetve Látúrejfel :): 


2013. november 9., szombat

Imagine Budapest-i séták 2. - Együtt változunk I. - első rész

Ez a séta, bár relatíve kis területet jár be, mégis nagyon sok a látnivaló, a különféle építészeti érdekesség és kis, apró információ a hajdanvolt életről. A Városmajor a XII. kerület egy része, a hajdani Ördög-árok patak ártere, kaszáló, majd katonai terület volt, a környezetében kis, különálló falvakkal, amelyek ma már természetesen egybeérnek.
A túra a Jézus szíve plébánia templomtól indult mindkét alkalommal. Elsőként én rögtön leragadtam a parkjában álló tiszafánál, ezzel a látvánnyal még most sem tudok betelni. :)
Tiszafa
 A Jézus szíve templom első látásra kívülről semennyire nem hatott meg, számomra túl modern, főleg egy templomnak, sokkal inkább a mellette álló kis templomocska, amelyről azt hinnéd a kinézete alapján, hogy valami nagyon öreg épület, de nem, 1925-ben épült, míg a nagytemplomot 1933-ban szentelték fel.
A kistemplom, ma közösségi ház
Itt nem időztünk sokáig, mentünk tovább a templomok mögötti elég nagy kiterjedésű parkba, és itt hallgattuk meg a környék kezdeti történetét.
A Városmajori park
A park tehát árterület, kaszáló, majd pedig a mindenkori budai várparancsnok területe volt. Szőlőt nem termeltek itt, ahogy a főváros környékén máshol igen,  hanem főként zöldség- és gyümölcsöskertként funkcionált ezidőtájt.
Az 1700-as években kezdtek el azon gondolkodni, hogy másra is lehetne hasznosítani, végül az 1700-as évek végén hozták létre királyi pénzből a parkot, a bécsi, schönbrunni kertész segítségével. Olyannyira megkedvelték az emberek, hogy még Pestről is átjártak ide, egy korabeli krónika szerint: "...a szép dulcineák úgy fickándoznak, mint az istenek..." itt. :)
Bár a majorsági épületet átalakították vendéglővé, még az sem fedezte  a park fenntartását, ezért idehozták a vurslit, italmérést alakítottak ki, céllövölde volt, ez viszont nem tett jót a közönségnek: vasárnapi tisztes családok helyett egyre inkább a katonák és a velük cicázó, szabad óráikat töltő cselédlányok látogatták inkább.
Ezzel egyidőben viszont a park környéke kezdett beépülni. Az emberek kezdtek megcsömörleni a nagyvárosi léttől (hm, ez viszonyítás kérdése, ekkor még nyilván nem az a fajta nagyváros lehetett, mint amilyen mostanság), kolera pusztított, ezért megindultak az építkezések a kitelepülni  vágyó családok részére.
Kezdetben nyaralók voltak inkább itt, klasszicista stílusban, fűtés nem volt bennük, egész évben csak a cselédség lakta ezeket. 
Egy klasszicista épület...

...egy itteni házhoz tartozó kertrészlet
Az öntöttvas korlát, az oszlopok, a timpanon, a kétrétegű ablakok, melyeknek a belseje befelé, a külső pedig kifelé nyílt (előtte, a barokkban nem voltak még, csak egyrétegűek) mind a barokknak ellene menő jegyeknek számítottak. Külsejükben az ókori épületekre hasonlítanak (sokat utaztak ekkoriban, az utazásokról pedig útirajzokat írtak), ám alaprajzuk, belsejük más; figyelembe vették a tervezők a mediterrántól eltérő, itteni éghajlatot.
A klasszicista stílus másik képviselője a Városmajor utcában, ennek a háznak látható fentebb a kertje, a park felől fotózva
Megnézzük a Barabás Villát, a kertje szép, lépcsőzetes megoldású, Barabás alkotásokkal (http://www.barabasvilla.eu/), majd egy gótizáló, romantikus stílusú lakóház  a következő állomásunk a Városmajor utca 24. szám alatt. A romantika az építészetben kronológiailag átmenet a klasszicizmus és a historizálás (barokk, román, gótika, és a reneszánsz eklektikus keveredése) között, jeles képviselője a sokak által ismert Ybl Miklós.

Isten nyugtassa - ahogy nagymamám mondaná :(

Egészen elképesztő ez a mi világunk. Amikor megláttam a halálhírét, olyan hihetetlen volt. A kora is (70 év) és a halála is. Főiskolás korom egyik meghatározó előadója ő, azé a lányé, aki addig csak jórészt a hétfő délutánonkénti kívánságműsoron vegetált, ott pedig ilyesmit egyáltalán nem játszottak... És ahogy a hír megjelent, este valakinél olvastam egy olyan kommentet, hogy csak hoax, álhír, és hogy többek halálhírét is keltették már így.
http://en.mediamass.net/people/lou-reed/alive.html

Előkerültek a régi kazettái...
Egy egészen másik szám jutott eszembe róla, A hívta fel rá a figyelmem, egészen más műfaj, és Johnny Cash-t egyáltalán nem ismerem zeneileg, a filmet láttam csak róla, A nyughatatlan-t.
 "Everyone I know
Goes away in the end"

Imagine Budapest-i séták 1. - Toronyiránt, harmadik rész

Felirat a Hazatérés templomában
Kis sétára innen, a Köztársaság téren van a Hazatérés temploma. Kinézete szintén megtévesztő: Bauhaus stílusú ház, melynek toronyszerűen kialakított teteje és a rajta lévő csillag sejteti, hogy ez nem szokványos lakóház. Ha valaki most rákeres a nevére a neten, akkor a Horthy-szobor állítás kapcsán talál róla hideget-meleget... Ehhez nem tudok mit hozzáfűzni, a ma zajló dolgok  nagy része holnap már történelem, ki tudja az eseményeket objektíven megítélni azok történése közben, én biztosan nem. Illetve, én semmikor sem, azt gondolom, hogy utólag meg már, a múlt ködébe veszően, ismétcsak nehéz kinyilatkoztatni bármit is a történésekről. Egészen csodálom a bátorságukért a történészeket, amiért bizton állítanak dolgokat, aztán azokat az iskolákban a történelemtanárok megtanítják, felnövünk tényeknek elkönyvelt dolgokon, de hogy valóban úgy volt-e, úgy történt-e? Szerintem arra nincs 100 %-os bizonyosság. Na, mindegy, ennek a templomnak a története Trianonhoz kötődik, gyülekezete az elszakított országrészekből ideérkezettekből verbuválódott. Sok jele is van ennek a templomban, és a templom körül. A bejáratnál lévő "Vesszen Trianon", "Nem, nem, soha" jellegű felirat, Wass Albert szobra (plexivel védve, mert állandó támadások céltáblája), magyaros, népies fafaragások, erdélyi szőttesek az itt helyet kapó Horthy-kápolnában, az alagsorban működő Szabó Dezső színház kelyhes, tulipános oszlopdíszítése...
A homlokzat
Az asztalterítő mintája a Horthy kápolnában
Fafaragott tábla a kápolna bejáratánál, rajta a szöveg rovásírással is
Az oszlopdísz a Szabó Dezső színházban
A festmény a színház falán
Következő állomásunk a neogót stílusú Hold utcai református templom. Ide sem mentünk be, ámde egy nagyon érdekes dolog történt: a kapuban összefutottunk egy igazi Zwingli-leszármazott hölggyel. Ulrich Zwingli a reformáció nagy alakja volt Luther és Kálvin mellett, és a nénike állítólag ily módon az 1400-1500-as évekig tudja visszavezetni a családfáját. Szerintem fantasztikus dolog, ha tisztában vagy az ilyesmivel, és ő nagyon büszke is volt rá, alig akart otthagyni minket (épp indulóban volt haza), mesélt a templomról, a saját családjáról, szóval 86 évesen igazán irigylésreméltó, ahogy tartja magát mind fizikailag, mind szellemileg. A templom építését olyan nagynevű, nagymúltú családok támogatták, mint a Ganz, vagy a Dreher, akik Németországból, Svájcból, Hollandiából érkeztek a XIX. század második felében Budapestre. A templom mellett bérlakások voltak, zsidó gyerekeket bújtattak a hívek bennük a II. világháborúban. Egészen furcsa és szürreális helyszín volt a háború után: a közelben lévő Magyar Televízió székháza mellett itt rendezték be a tévé varrodáját és jelmezraktárát...
A Hold utcai templom homlokzata
Végül elérkeztünk utolsó helyszínünkhöz, a Nagy Ignác utcai unitárius templomhoz. A protestáns egyházak egy ága ők, az egyetlen magyar alapítású vallási irányzat, gyökerei az XVI. századi Erdélyi fejedelemségig nyúlnak vissza. Alapítójuk Dávid Ferenc, aki János Zsigmond erdélyi fejedelem udvari lelkésze és az unitáriusok első püspöke is volt. Dogmamentes vallás, szabadelvű, szentháromságtagadó, Jézust prófétának és nem isteni származottnak tartja, az oktatás, a művelődés kiemelkedő fontosságú, valamint az élet és a teremtett világ tisztelete, a jóravaló képességekkel született ember fejlődésének segítése is. Hollandiában és Angliában vannak még nagyobb számban hívei. Kevesen tudják, hogy Bartók Béla felnőttkorában tért be ebbe a egyházba. Petz Samu tervei alapján épült, a templom és a környező házak is egy bizonyos téglából, mivel egy téglagyártó cég pénzelte az építését a templomnak és környék házainak is. Nagyon érdekes, hogy a templom az emeleten van, lépcsőházból lehet bejutni magába a terembe, ahol az érkeztünkkor ért éppen véget az istentisztelet. (Azt tudom, hogy a reformátusok így hívják, a katolikusok misének - nemtom, hogy itt épp mi a helyes szóhasználat. Egyszer már megpróbáltam összegyűjteni a köszöntéseket is - még mindig a reformátusoké tetszik a legjobban: 'Áldás, békesség'. És, nemtom miért, hiszen én nem vagyok vallásos, egyszer így köszöntöttem egy hívő görög katolikus ismerősömet, és ő a náluk szokásos 'Dicsőség Jézus Krisztusnak'-kal válaszolt, és ez olyan szívmelengető érzés volt valami miatt. Mindez az evangélikusoknál: 'Erős vár a mi istenünk' és rá a válasz is ez, illetve az izraelitáknál: 'Sálom', viszonzásul: 'Aléchem sálom'. Ja és persze ne hagyjam ki a római katolikus közösségét sem: 'Dicsértessék a Jézus Krisztus.' 'Mindörökké. Ámen.')

Az unitárius templom homlokzata, a jellegzetes téglával
A templom belsejének egy részlete
Egy másik részlet, a fafaragások itt is nagyon mívesek