2014. február 8., szombat

Imagine Budapest-i séták 5. - A fal adja a másikat, avagy a pesti épületdíszek titkos nyelve

Időrendben ez volt az első sétám az Imagine Budapest-tel, úgyhogy még nagyon nem tudtam mire számítsak, ennek megfelelően nem is készültem a jegyzetelésre (amit később már csináltam, ennyi információt képtelen lettem volna megjegyezni; toll volt ugyan ekkor is nálam, de írásra alkalmas papírt, illetve az egyetemi terepgyakorlatokon már rendszeresített papírcsíptetős jegyzetelősömet nem vittem magammal), itt még csak fotóztam.
A séta az Iparművészeti Múzeum impozáns, jellegzetes zöld tetejű épületénél kezdődött. Emese, ennek a sétának a vezetője, azzal indított, hogy a ház keletkezéséről mesélt, illetve, hogy abban az időben mi volt a helyzet várostörténetileg, életileg Budapesten. Megbeszéltük, a csoporttagokkal közösen találgatva, hogy mit szimbolizál a négy alak a tetőn például, sok-sok információ található az épület honlapján:
 http://www.imm.hu/hu/contents/20,%C3%89p%C3%BClett%C3%B6rt%C3%A9net#&panel1-2



Aztán következett a múzeummal szemben lévő ház, találgattuk a korát, hogy kié lehetett, ki építhette, mikor, milyen funkciót látott el (itt hallottam először a bérpalota/bérház különbségéről, jellegzetességeikről). A házról találtam egy jó kis cikket itt:
http://mno.hu/migr_1834/elrozsdasodott_vasudvar-160011


Sétáltunk tovább, Mária utca. Itt is, mint még sok helyen, a házak homlokzatán megfigyelhetők különféle díszek. Van, amikor tárgyak, van, amikor fejek/alakok bukkannak fel a falakon. Kiderült, hogy ezeknek többnyire semmi jelentőségük nincs az adott épület vonatkozásában, volt épületdísz katalógus, s a ház építtetője ezt választotta, pont. Egyszerűen csak díszek voltak, mint ahogy ma sem egyformák a házak, ebben a korban ez volt szokásban. (Nekem egyébként a vidéki Angliában pont az általában egységes utcakép tetszik, ha jól tudom, nem építhetnek újonnan olyat, ami kilógna a sorból, illetve a felújításkor is meg kell hagyni az eredetit. Dehát kinek hogy.) Itt van egy pár példa (sajnos itt-ott erre-arra dőlnek a képek, lentről nagyon nehéz felfelé, egyenesen fotózni, idő sem volt rá, hogy beállítgassam, mert a csoport haladt, meg csak két kezem van, először akkor jegyzetelős lerak valahová, fotóz, cókmók összeszed, továbbhalad - így zajlott a dolog): 



 Volt azonban egy ház, ahol Emese mutatott a ház - ha jól emlékszem - tulajdonosáról egy fotót, majd ránéztünk a kapualjban lévő fejre, s talán igaz a szóbeszéd, miszerint mintha mutatna egy kis hasonlóságot a kettő:

Nemcsak szépségekkel lehet ám találkozni, vannak kifejezetten ijesztők is:

Kitérve a József körútra, ott látható egy komplett képsor, végigfutva az épület teljes hosszán:
A sétát a Gutenberg téren fejeztük be, a Gutenberg-Otthonnál. A napokban fedeztem fel egy nagyon jó kis blogot Budapest érdekességeiről, a blogger ír erről a házról is többek között és vannak belső fotók is, mi nem mentünk be:
 http://lasdbudapestet.blogspot.hu/2013/01/gutenberg-otthon.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése